سری دوم نمونه سوالات جامعه شناسی نظام جهانی
بسمه تعالی
اداره آموزش و پرورش زنجان ناحیه 2
آموزشگاه : ساعت شروع : 30/10صبح امتحان درس : علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی ) مدت امتحان : 80 دقیقه نام دبیر : تاریخ امتحان : /2/89 |
بارم
|
الف) عبارات زیر را با کلمات مناسب کامل کنید . 1- در واحد های عشیره ای ریش سفیدان ، قبیله را براساس ...................... و بیشتر به صورت ...................... اداره می کردند . 2- اعضای سازمان ملل متحد موافقت می کنند تا تصمیم های ................................... را طبق منشور ملل متحد قبول و اجرا کنند. 3- آنچه از آن به عنوان ................................. یاد می شود ، یک نمونه از تاثیر فضای رایانه ای در اقتصاد است . 4- ادغام ایران در نظام جهانی از زمانی آغاز شد که حکام ایرانی ، شرایط ............................... را پذیرفتند . |
5/0
25/0 25/0 25/0 |
ب ) کدامیک از عبارات زیر درست و کدام یک نادرست است ؟ 5- شهرهای مستقل معیشت خود را عمدتاً از طریق مالیاتی که توسط حکومت های امپراتوری اخذ می شد می گذراندند. 6- امروزه رسانه های با برد زیاد ، به افکار عمومی در سطح جهان شکل می دهند . 7- در دوره ی پهلوی ها شاهد توسعه ی ایران هستیم ، اما توسعه ای که عامل آن درونی نیست . |
25/0 25/0 25/0 |
پ ) پاسخ سوالات زیر را فقط نام ببرید . 8- چه عواملی موجب شکل گیری دولت ملت ها در اروپا شد ؟ 9- دو مورد از شاخص های ارزیابی قدرت در محیط بین المللی را نام ببرید . 10- دو مورد از ارزش هایی را که در شرایط کنونی جهان ، معمولاً اقناع با تکیه بر آن ها انجام می شود ، نام ببرید . |
75/0 5/0 5/0 |
ت ) تعریف کنید . 11- نهاد مندی 12- جوامع پیرامونی 13- توسعه |
1 5/0 5/0 |
ث ) به سوالات زیر پاسخ کامل دهید . 14- نحوه ی برخورد جوامع اروپایی با امپراتوری ها چگونه بود و چه نتیجه ای داشت ؟ 15- استدلال کسانی را که نسبت به جهانی شدن در بعد اقتصادی نظر مثبت دارند را شرح دهید . 16- دو دیدگاه متفاوت در مورد تهاجم فرهنگی را باهم مقایسه کنید . 17- با پیدایی و استیلای (اقتصاد اطلاعاتی پسا صنعتی ) در کشور های توسعه یافته چه تغییری در نظام تقسیم کار جهانی ایجاد شد ؟ شرح دهید . 18- کشور ها چرا و چگونه می کوشند موجودیت مستقل خود را به دیگر جوامع اثبات کنند ؟ 19- جوامع چگونه از رسانه ها به عنوان ابزاری در جهت مقاصد خود استفاده می کنند ؟ 20- چرا بعد از انقلاب ، هشت سال جنگ تحمیلی ، امکان اجرای برنامه های توسعه را از بین برد ؟ |
5/1 25/1 5/1 5/1 5/1 1 1 |
موفق باشید . جمع | 15 |
راهنمای تصحیح
اداره آموزش و پرورش زنجان ناحیه 2
ریز بارم درس : علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی ) مدت امتحان : 80 دقیقه نام دبیر : تاریخ امتحان : /2/89 صفحه ی 1 |
بارم
|
الف) 1- سنت - شورایی 2- شورای امنیت 3- بازار یابی شبکه ای 4- تجارت تعرفه ای |
5/0 25/0 25/0 25/0 |
ب ) 5- نادرست 6- درست 7- درست |
25/0 25/0 25/0 |
پ ) 8- گسترش تجارت (و ضرورت شکل گیری نوع جدیدی از حکومت) – تغییر رابطه ی سیاست با اقتصاد – تغییر بنیان مشروعیت 9- داشتن نیروی نظامی – هزینه های نظامی 10- حقوق بشر – مردمسالاری – آزادی – صلح و امنیت جهانی ( ذکر دو مورد کافی است .) |
75/0
5/ 0 5/ 0 |
ت ) 11- هرگاه هدف یا آرمانی (25/0) به صورت مجموعه ای از هنجار ها در آید (5/0) که اجبار اجتماعی از آن حمایت کند (25/0) ، می توان از نهادمندی یا نهادی شدن یاد کرد . 12- کشور های پیرامونی ، کشور های هستند که عمدتاً به تولید مواد خام می پردازند (25/0) و نیروی کار خود را به کشور های صنعتی شده صادر می کنند (25/0). 13- به کار گیری روشهای بهتر و فناوری های مناسب تر (25/0) با هدف اقزایش ظرفیت تولید (25/0) . |
1
5/0
5/0 |
ث ) 14- جهت کلی برخورد جوامع اروپایی با این نوع جوامع ، این بود که به نحوی امکان تجارت ، در شرایطی که به نفع بازرگانان اروپایی باشد ، فراهم شود که از آن به عنوان تجارت تعرفه ای یاد می شود(25/0) . در این راه ، کشور های اروپایی از حمله های محدود نظامی یا تهدید به آن ، نفوذ در حکومت امپراتوری ها ، ایجاد آشوب یا حتی روابط مسالمت آمیز ، استفاده می کردند(75/0) . با تسلط جوامع اروپایی بر بخش هایی از بازار امپراتوری ها این امکان برای اروپایی ها پدید آمد که به تدریج مانند مستعمره ها ، تولید این جوامع را هم در جهتی هدایت کنند که به نیاز های اقتصادی آن ها پاسخ دهد و همان رابطه ی مرکز – پیرامون بین آن ها شکل گیرد (5/0 ) . 15- آن ها جهانی شدن را امری طبیعی می دانند که در جریان رشد اقتصادی کشور ها پدید آمده است (25/0) . آن ها چنین استدلال می کنند که اقتصادها دیگر در حد و مرز های ملی نمی توانند رشد کند ، به همین علت در واحد های اقتصادی گسترده تری ادغام می شوند (5/0) . آن ها جهانی شدن را عاملی برای رشد وتوسعه ی اقتصادی کشور های پیرامونی می دانند (5/0) . 16- عده ای تهاجم فرهنگی را فرایندی ناخواسته و غیر ارادی می دانند که در آن ، فرهنگ جوامعی که توانایی بیشتری در زمینه ی فناوری ارتباطی دارند ، از طریق رسانه های فراملی بر فرهنگ جوامع دیگر تاثیر می گذارد و آن ها را تغییر می دهد (75/0) .در مقابل عده ای معتقدند که تهاجم فرهنگی ، فرایندی آگاهانه و ارادی است که در آن ، یک جامعه می کوشد صفحه ی 2 |
5/1
25/1
5/1 |
با استفاده از فناوری های جدید ارتباطی ، ارزش ها و عقاید خود را بر جوامع دیگر تحمیل کند(75/0) . 17- کشور های توسعه یافته برای فرار از ضایعات زیست محیطی ناشی از استقرار صنایع و خلاصی از مشکلات فزاینده ی کارگران مهاجر(5/0) ، با انتقال دادن صنعت و سرمایه به کشورهای توسعه نیافته ( و در اختیار گرفتن منبع اصلی اقتصاد پسا سرمایه داری یعنی دانش ) اسباب خرسندی نسبی آن کشور ها را نیز فراهم کردند (5/0) و با به کارگیری مواد خام و نیروی کار ارزان در کشور های توسعه نیافته و گسیل صنعت و سرمایه به آن کشور ها همواره محصولات و فراورده های صنعتی به قیمت ارزان تر تولید و به بازار جهانی عرضه می شوند (25/0) ولی بیش تر ارزش افزوده باز هم نصیب کشور های توسعه یافته می شود (25/0) . 18- هر جامعه خود را با ویژگی هایی ، از جوامع دیگر متمایز می کند و به عنوان هویتی متفاوت با سایرین می شناساند . بر مبنای همین هویت متمایز ، هر جامعه تلاش می کند تا در عمل نیز مستقل باشد ، بتواند به اهدافی که برای خود در داخل و خارج جامعه تعریف کرده دست یابد و با آرمانی که می خواهد زندگی کند (5/0) . گاه هویت متمایز یک دولت – ملت توسط جوامع دیگر مورد تردید قرار می گیرد یا به رسمیت شناخته نمی شود ، این به معنای تهدید حیات آن جامعه است (5/0) ، زیرا کشور هایی که هویت متمایز دولت- ملتی را به رسمیت نمی شناسند و نادیده می گیرند ، اگر قدرت داشته باشند ، از اشغال آن کشور هم ابایی ندارند (5/0) . 19- جوامع می توانند از رسانه ها برای ساختن کلیشه هایی در باره ی ملت ها و موقعیت ها استفاده کنند (5/0) .آن ها می توانند با ساختن یک کلیشه ی مثبت یا منفی در مورد یک کشور و همچنین کلیشه سازی در باره ی موقعیت ها بر تصمیم گیری های کشور ها تاثیر بگذارند و به این ترتیب کشورها را در جهت مقاصد خود هدایت کنند (5/0) . 20- زیرا در شرایطی که موجودیت و حاکمیت ملی ایران از سوی کشوری خارجی تهدید می شد و در شرایط تحریم اقتصادی که از سوی کشورهای مرکز اعمال می شد تلاش و همت دولت ما مصروف اداره ی جنگ و تامین حداقل شرایط برای زیست عموم مردم می شد. |
5/1
5/1
1
1
|
جمع نمرات |
15 |