گروه آموزشی علوم اجتماعی ناحیه ۲ زنجان

وبلاگ گروه آموزشی علوم اجتماعی ناحیه ۲ زنجان

گروه آموزشی علوم اجتماعی ناحیه ۲ زنجان

وبلاگ گروه آموزشی علوم اجتماعی ناحیه ۲ زنجان

نمونه سوال جامعه شناسی نظام جهانی

سری دوم نمونه سوالات جامعه شناسی نظام جهانی

بسمه تعالی

اداره آموزش و پرورش زنجان ناحیه 2

    آموزشگاه :                                                                                                         ساعت شروع :  30/10صبح

    امتحان درس :   علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی )                                          مدت امتحان :  80 دقیقه

 نام دبیر :                                                                                                           تاریخ امتحان :     /2/89

 

بارم

 

    الف) عبارات زیر را با کلمات مناسب کامل کنید .

1-    در واحد های عشیره ای ریش سفیدان ، قبیله را براساس ...................... و بیشتر به صورت ...................... اداره می کردند .

2-    اعضای سازمان ملل متحد موافقت می کنند تا تصمیم های ................................... را طبق منشور ملل متحد قبول و اجرا کنند.

3-    آنچه از آن به عنوان ................................. یاد می شود ، یک نمونه از تاثیر فضای رایانه ای در اقتصاد است .

4-    ادغام ایران در نظام جهانی از زمانی آغاز شد که حکام ایرانی ، شرایط ............................... را پذیرفتند .

 

5/0

 

25/0

25/0

25/0

   ب ) کدامیک از عبارات زیر درست و کدام یک نادرست است ؟

      5-  شهرهای مستقل معیشت خود را عمدتاً از طریق مالیاتی که توسط حکومت های امپراتوری اخذ می شد می گذراندند.

      6-  امروزه رسانه های با برد زیاد ، به افکار عمومی در سطح جهان شکل می دهند .

      7-  در دوره ی پهلوی ها شاهد توسعه ی ایران هستیم ، اما توسعه ای که عامل آن درونی نیست .

 

25/0

25/0

25/0

    پ ) پاسخ سوالات زیر را فقط نام ببرید .

      8-  چه عواملی موجب شکل گیری دولت ملت ها در اروپا شد ؟

      9-  دو مورد از شاخص های ارزیابی قدرت در محیط بین المللی را نام ببرید .

     10-  دو مورد از ارزش هایی را که در شرایط کنونی جهان ، معمولاً اقناع با تکیه بر آن ها انجام می شود ، نام ببرید .

 

 

75/0

5/0

5/0

    ت ) تعریف کنید .

      11- نهاد مندی

      12-  جوامع پیرامونی

      13-  توسعه

     

  1

5/0 5/0

    ث ) به سوالات زیر پاسخ کامل دهید .

      14-  نحوه ی برخورد جوامع اروپایی با امپراتوری ها چگونه بود و چه نتیجه ای داشت ؟

      15-  استدلال کسانی را که نسبت به جهانی شدن در بعد اقتصادی نظر مثبت دارند را شرح دهید .

      16-  دو دیدگاه متفاوت در مورد تهاجم فرهنگی را باهم مقایسه کنید .

      17-  با پیدایی و استیلای (اقتصاد اطلاعاتی پسا صنعتی ) در کشور های توسعه یافته چه تغییری در نظام تقسیم کار جهانی

       ایجاد شد ؟ شرح دهید .

      18-  کشور ها چرا و چگونه می کوشند موجودیت مستقل خود را به دیگر جوامع اثبات کنند ؟ 

      19-  جوامع چگونه از رسانه ها به عنوان ابزاری در جهت مقاصد خود استفاده می کنند ؟

      20- چرا بعد از انقلاب ، هشت سال جنگ تحمیلی ، امکان اجرای برنامه های توسعه را از بین برد ؟

 

5/1

25/1

5/1

  5/1 5/1

 1

 1

                                                                           موفق باشید .                                                      جمع

15

راهنمای تصحیح 

اداره آموزش و پرورش زنجان ناحیه 2


   ریز بارم درس :   علوم اجتماعی (جامعه شناسی نظام جهانی )                     مدت امتحان :   80 دقیقه

 نام دبیر :                                                                                     تاریخ امتحان :      /2/89             صفحه ی 1               

 

بارم

 

    الف)

1-    سنت - شورایی

2-    شورای امنیت

3-    بازار یابی شبکه ای

4-    تجارت تعرفه ای

 

5/0

25/0

25/0

25/0

   ب )

5-  نادرست

6-  درست

7-  درست  

 

25/0

25/0

25/0

   پ )

8-  گسترش تجارت (و ضرورت شکل گیری نوع جدیدی از حکومت) تغییر رابطه ی سیاست با اقتصاد تغییر بنیان مشروعیت

9-  داشتن نیروی نظامی هزینه های نظامی

10-  حقوق بشر مردمسالاری آزادی صلح و امنیت جهانی ( ذکر دو مورد کافی است .)

 

75/0

 

5/ 0

5/ 0

   ت )

11-    هرگاه هدف یا آرمانی (25/0) به صورت مجموعه ای از هنجار ها در آید (5/0) که اجبار اجتماعی از آن حمایت کند (25/0) ، می توان از نهادمندی یا نهادی شدن یاد کرد .

12-  کشور های پیرامونی ، کشور های هستند که عمدتاً به تولید مواد خام می پردازند (25/0) و نیروی کار خود را به کشور های صنعتی شده صادر می کنند (25/0).

13-  به کار گیری روشهای بهتر و فناوری های مناسب تر (25/0) با هدف اقزایش ظرفیت تولید (25/0) .

 

  1

 

5/0

 

5/0

ث )

14-  جهت کلی برخورد جوامع اروپایی با این نوع جوامع ، این بود که به نحوی امکان تجارت ، در شرایطی که به نفع بازرگانان اروپایی باشد ، فراهم شود که از آن به عنوان تجارت تعرفه ای یاد می شود(25/0) . در این راه ، کشور های اروپایی از حمله های محدود نظامی یا تهدید به آن ، نفوذ در حکومت امپراتوری ها ، ایجاد آشوب یا حتی روابط مسالمت آمیز ، استفاده می کردند(75/0) . با تسلط جوامع اروپایی بر بخش هایی از بازار امپراتوری ها این امکان برای اروپایی ها پدید آمد که به تدریج مانند مستعمره ها ، تولید این جوامع را هم در جهتی هدایت کنند که به نیاز های اقتصادی آن ها پاسخ دهد و همان رابطه ی مرکز پیرامون بین آن ها شکل گیرد (5/0 ) .

15-  آن ها جهانی شدن را امری طبیعی می دانند که در جریان رشد اقتصادی کشور ها پدید آمده است (25/0) . آن ها چنین استدلال می کنند که اقتصادها دیگر در حد و مرز های ملی نمی توانند رشد کند ، به همین علت در واحد های اقتصادی گسترده تری ادغام می شوند (5/0) . آن ها جهانی شدن را عاملی برای رشد وتوسعه ی اقتصادی کشور های پیرامونی می دانند (5/0) .

16-  عده ای تهاجم فرهنگی را فرایندی ناخواسته و غیر ارادی می دانند که در آن ، فرهنگ جوامعی که توانایی بیشتری در زمینه ی فناوری ارتباطی دارند ، از طریق رسانه های فراملی بر فرهنگ جوامع دیگر تاثیر می گذارد و آن ها را تغییر می دهد (75/0) .در مقابل عده ای معتقدند که تهاجم فرهنگی ، فرایندی آگاهانه و ارادی است که در آن ، یک جامعه می کوشد

                                                                                                                                          صفحه ی 2

 

5/1

 

 

 

 

 

 

25/1

 

 

 

5/1

   

با استفاده از فناوری های جدید ارتباطی ، ارزش ها و عقاید خود را بر جوامع دیگر تحمیل کند(75/0) .

17-  کشور های توسعه یافته برای فرار از ضایعات زیست محیطی ناشی از استقرار صنایع و خلاصی از مشکلات فزاینده ی کارگران مهاجر(5/0) ، با انتقال دادن صنعت و سرمایه به کشورهای توسعه نیافته ( و در اختیار گرفتن منبع اصلی اقتصاد پسا سرمایه داری یعنی دانش ) اسباب خرسندی نسبی آن کشور ها را نیز فراهم کردند (5/0)  و با به کارگیری مواد خام و نیروی کار ارزان در کشور های توسعه نیافته و گسیل صنعت و سرمایه به آن کشور ها همواره محصولات و فراورده های صنعتی به قیمت ارزان تر تولید و به بازار جهانی عرضه می شوند (25/0) ولی بیش تر ارزش افزوده باز هم نصیب کشور های توسعه یافته می شود (25/0) .

18-  هر جامعه خود را با ویژگی هایی ، از جوامع دیگر متمایز می کند و به عنوان هویتی متفاوت با سایرین می شناساند . بر مبنای همین هویت متمایز ، هر جامعه تلاش می کند تا در عمل نیز مستقل باشد ، بتواند به اهدافی که برای خود در داخل و خارج جامعه تعریف کرده دست یابد و با آرمانی که می خواهد زندگی کند (5/0) . گاه هویت متمایز یک دولت ملت توسط جوامع دیگر مورد تردید قرار می گیرد یا به رسمیت شناخته نمی شود ، این به معنای تهدید حیات آن جامعه است (5/0) ، زیرا کشور هایی که هویت متمایز دولت- ملتی را به رسمیت نمی شناسند و نادیده می گیرند ، اگر قدرت داشته باشند ، از اشغال آن کشور هم ابایی ندارند (5/0) .

19-  جوامع می توانند از رسانه ها برای ساختن کلیشه هایی در باره ی ملت ها و موقعیت ها استفاده کنند (5/0) .آن ها می توانند با ساختن یک کلیشه ی مثبت یا منفی در مورد یک کشور و همچنین کلیشه سازی در باره ی موقعیت ها بر تصمیم گیری های کشور ها تاثیر بگذارند و به این ترتیب کشورها را در جهت مقاصد خود هدایت کنند (5/0) .

20-   زیرا در شرایطی که موجودیت و حاکمیت ملی ایران از سوی کشوری خارجی تهدید می شد و در شرایط تحریم اقتصادی که از سوی کشورهای مرکز اعمال می شد تلاش و همت دولت ما مصروف اداره ی جنگ و تامین حداقل شرایط برای زیست عموم مردم می شد.

 

 

5/1

 

 

 

 

 

5/1

 

 

 

 

 

1

 

 

1

 

                                                                                                                                        جمع نمرات

15  

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد