درس اول
۱- مفهوم جهانی اجتماعی را با ذکر مثال بیان کنید.
۲- چگونه می توان پدیده های جهان طبیعی و ماوراطبیعی را جزء جهان اجتماعی به حساب آورد ؟
۳- پدیده های زلزله ، خشکسالی و آب و هوا چگونه درون جهان اجتماعی قرار می گیرند؟
۴- جهان اجتماعی چگونه بسط می یابد؟
۵- آیا می توان اموری مانند شناخت خداوند و فرشتگان را جزء جهان اجتماعی به حساب آورد ؟ چرا ؟
۶- قنات با آب و هوای ایران چه ارتباطی دارد و دارای چه ابعاد اجتماعی می باشد ؟
۷- چگونه پدیده های گذشتگان و آیندگان درون جهان اجتماعی قرار می گیرند؟ چرا؟
۸- پدیده های جهان طبیعی و ماوراء طبیعی را چگونه می توان جزء جهان اجتماعی به حساب آورد ؟ شرح دهید .
درس دوم
۱- منظورازساختاراجتماعی چیست؟
۲- منظورازجهان اجتماعی چیست؟
۳- منظورازنظام اجتماعی چیست؟
۴- مفاهیم جهان اجتماعی و نظام اجتماعی را با هم مقایسه کنید.
۵- رابطه ی مفاهیم زیر را با ذکر مثال برای هریک مقایسه کنید .
الف - جهان اجتماعی ب - ساختار اجتماعی پ - نظام اجتماعی
۶- منظور ازنهاد اجتماعی چیست؟ مهم ترین نهاد های اجتماعی را نام ببرید
درس سوم
۱- مفاهیم جامعه و فرهنگ را با هم مقایسه کنید.
۲- دلیل تفاوت هی فرهنگی جوامع مختلف در چیست ؟
۳- با ذکر مثال بیان کنید منظور از خرده فرهنگ چیست ؟ و چه رابطه ای با فرهنگ عمومی دارد ؟
۴- مفاهیم ضد فرهنگ و خرده فرهنگ موافق را با ذکر مثال برای هریک مقایسه کنید .
۵- در چه صورتی خرده فرهنگ به ضدفرهنگ تبدیل می شود؟
۶- ارزش های نهاد اقتصادی در نظام سرمایه داری را با ارزش های نهاد اقتصادی نظام اسلامی مقایسه کنید.
۷- منظور از نهادهای فرهنگی چیست؟
۸- آیا نهاد اقتصادی یک نهاد فرهنگی نیز هست ؟ چرا ؟
۹- چهار نهاد فرهنگی مهم را نام ببرید .
۱۰-آیا خانواده یک نهاد فرهنگی است؟ چرا ؟
درس چهارم
۱- فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی را تعریف کنید.
۲- رابطه ی میان فرهنگ واقعی و فرهنگ آرمانی را بیان کنید .
۳- چگونه می توان فرهنگ آرمانی را وارد عرصه ی فرهنگ واقعی کرد ؟
۴- مفاهیم فرهنگ حق و فرهنگ باطل را مقایسه کنید .
۵- چهار مورد از مهم ترین ارزش های فرهنگ حق را بنویسید .
۶- معیار داوری در باره ی حق یا باطل بودن هر بخش از فرهنگ چیست ؟
۷- دو ابزار مهم برای شناخت عقاید و ارزش ها چیست؟
۸- چرا جوامعی که علم را محدود به دانش تجربی و آزمون پذیر می دانند نمی توانند از حق یا باطل بودن عقاید و ارزش ها سخن بگویند؟ شرح دهید.
۹- علوم اجتماعی در چه شرایطی می تواند در باره ی حق و یا باطل بودن فرهنگ های مختلف داوری کند ؟
۱۰- چه تفاوتی بین فرهنگ آرمانی و فرهنگ حق وجود دارد ؟
۱۱- آیا حقیقت با عدم تایید مردم درجامعه باطل می شود ؟
۱۲- چگونه فرهنگ حق وارد فرهنگ آرمانی و واقعی می شود ؟
۱۳- آیا حقیقت در قلمرو واقعیت نیز ثابت است ؟ چرا ؟
درس پنجم
۱- منظور از هویت در معنای عام آن چیست؟
۲-انواع ویژگی های هویت را نام ببرید.
۳- برای هر یک از ویژگی های هویتی ، انتسابی ، اکتسابی ، فردی ، اجتماعی ،ثابت و متغیر یک مثال ذکر کنید .
۴- با ذکر یک مثال بنویسید منظور از هویت اجتماعی وفرهنگی چیست .
۵- پیامد اینکه هویت همواره ابعاد ثابتی دارد چیست ؟۶- بخش آگاه و پنهان هویت را با ذکر مثال توضیح دهید.
۷- جامعه شناسان و انسان شناسان درباره ی کدام ابعاد هویت انسان بحث می کنند؟
۸- پیامبران و اولیای الهی درباره ی کدام ابعاد هویتی انسان ها سخن گفته اند؟
درس ششم
۱- انواع هویت فردی را با ذکرمثال برای هریک نام ببرید .
۲- هویت اجتماعی افراد در کجا شکل می گیرد ؟ با ذکر مثال توضیح دهید.۳- منظور از جهان های سه گانه چیست؟
۴- با ذکر مثال شرح دهید : بین ویژگی های جسمانی افراد و خصوصیات روانی آنها چه رابطه ای وجود دارد.
۵- امام صادق -علیه السلام- درباره ی ارتباط ابعاد روحی و روانی انسانها با بعد جسمانی آنها چه می فرماید ؟
۶- میان جهان اجتماعی و طبیعت وبدن آدمی چه رابطه ای وجودد دارد ؟ با ذکرمثال شرح دهید.
۷- نظر قرآن کریم در باره ی تاثیر جهان اجتماعی و کنش های انسانی بر جهان طبیعت چیست ؟
۸- تاثیر متقابل جهان اجتماعی و ویژگی های نفسانی و روانی افراد جامعه را تحلیل کنید.
۹- آیا هر نوع هویت اجتماعی با هر نوع هویت فردی سازگار است؟
۱۰- هر جهان اجتماعی بر چه اساسی با طبیعت و بدن آدمی مواجه می شود و تعامل می کند ؟
۱۱- نگاه دنیوی جهان متجدد و جهان معنوی اسلام را در مواجهه با طبیعت و بدن آدمی مقایسه کنید.
۱۲- هرجهان اجتماعی زمینه ی پیدایش و رشد کدام نوع ازهویت را فراهم می سازد؟با مثال توضیح دهید.
۱۳- جهان اجتماعی غرب زمینه ی پیدایش و رشد کدام نوع ازهویت اخلاقی و روانی را فراهم می سازد ؟ و با کدام نوع از هویت روانی ناسازگار است ؟
درس هفتم
۱- چه رابطه ی میان نهاد های فرهنگی وبقای جهان اجتماعی وجود دارد ؟
۲- مفهوم جامعه پذیری راتعریف کنید و بنویسید چه عواملی افرادراجامعه پذیر می کند.
۳- منظور از کجروی اجتماعی چیست ؟
۴- هر جامعه در تداوم جامعه پذیری و کنترل کجروی های اجتماعی چه روش هایی را دنبال می کند؟
۵- کنترل اجتماعی راتعریف کنید .
۶- چه عواملی موجب توفیق بیشتر در درونی کردن برخی فرهنگ ها نسبت به فرهنگ های دیگر می شود ؟
۷- مسئولیت کدام مراتب امربه معروف ونهی از منکر همگانی است وکدام مراتب آن وظیفه ی نهادها ومراکز رسمی است ؟
۸- تشویق وتنبیه به چه شکل هایی انجام می شود ؟
۹- درصورتی که جامعه وفرهنگ روش های مناسبی برای تبلیغ وتشویق وتنبیه نداشته باشند دچار چه وضعیتی می شوند؟
۱۰- دوعنصر فرهنگی آموزه های اسلامی که درفرایندهای جامعه پذیری وکنترل اجتماعی نقش مهمی دارند رانام ببرید ؟
۱۱- مراتب وروش های امربه معروف ونهی از منکر رانام ببرید و بنویسید مسئولیت آن به عهده ی کیست ؟