به نام خدا
گردهمایی گروه آموزشی علوم اجتماعی ناحیه 2 زنجان ( دورۀ متوسطه) روز سه شنبه1390/9/29باحضور جناب آقای واحدی مدرس مراکز تربیت معلم استان و اعضای محترم گروه شاغل علوم اجتماعی پیرامون ( حیطه های یادگیری و بکارگیری آن در طراحی سوالات امتحانی ) برگزار شد . رئوس مطالب طرح شده در این گردهمایی جهت استفاده ی همکاران محترم ارائه می گردد .
تعاریف و اصطلاحات مشابه :
ارزشیابی : Evaluation فرایند جمع آوری – توصیف و تحلیل داده ها برای قضاوت در مورد عملکرد افراد یا برنامه ها
اندازه گیری : Measurement فرایند کمیت دادن به صفات یا رفتار های مورد نظر براساس نظم و قاعده ای خاص
سنجش : Assessment به مجموعه ی فعالیت هایی گفته می شود که با روش ها و ابزار های متفاوت جهت اندازه گیری صفات و یا تغییرات رفتاری در فرآیند پیشرفت تحصیلی ، انجام می پذیرد .
آزمون : test یک ابزار مناسب برای تعیین میزان تغییرات رفتاری یا پیشرفت تحصیلی .
مراحل کلی تهیه ی یک آزمون مناسب :
1- تهیه ی جدول هدف – محتوا ( جدول مشخصات )
2- انتخاب نوع آزمون و نمره گذاری
3- اجرا یا برگزاری آزمون
4- تحلیل نتایج آزمون وکیفیت سوالات
نکاتی مهم در تهیه یک آزمون مناسب :
- سوالات باید از آسان به مشکل تنظیم شوند ( ترتیب قرار گرفتن سوالات می تواند براساس سطوح حیطه های شناختی یا فصل کتاب و یا ... باشد .)
- سوالات باید بطور مناسب در سطوح مختلف حیطه های یادگیری توزیع شده باشند .
- باید از انواع سوالات استفاده شود .( چند گزینه ای – تشریحی – صحیح / غلط - جورکردنی و ... )
- هر سوال باید یک هدف آموزشی را بسنجد .
- بارم هر سوال باید با جواب مورد نظر تناسب داشته باشد .
- در تدوین سوالات باید بودجه بندی کتاب رعایت شود .
- متن یک سوال نباید راهنمای پاسخ آن سوال و یا سوالات دیگر باشد .
- سوالات باید با عبارت دقیق و دور از ابهام طرح شوند .( دانش آموزان باید برداشت یکسان از سوال داشته باشند .)
- اهداف مهم کتاب باید در کل آزمون مورد توجه قرار گیرد .
- سوالات باید از روایی لازم برخوردار باشند .( سوال باید برای سنجش هدف مورد نظر مناسب باشد .)
- برای پاسخ سوالات تشریحی باید دامنه و حدی در نظر گرفته شود .
حیطه های یادگیری :حیطۀ شناختی،حیطۀ عاطفی، حیطۀ مهارتی(روانی-حرکتی)
حیطۀ شناختی : تغییرات رفتاری مطلوب ومربوط به ذهن وفعالیت های ذهنی است که دارای سطوح زیر می باشد :
1- دانش : مطلبی را حفظ کردن و یا آن را به همان شکل به خاطر سپردن و بازیابی ویادآوری است .
2- فهمیدن : معنی ویا مفهم مطلب گفته شده را به هنگام فهمیدن وبه شکل یا بیانی متفاوت تعریف کردن است .
3- به کار بستن : مطلب ارائه شده را در یک موقعیت جدید بکار گرفتن .
4- تجزیه و تحلیل : شکافتن و روابط اجزاء یک موضوع کلی را کشف کردن .
5- ترکیب : اجزا را کنار هم قرار دادن و چیز جدیدی ساختن .
6- ارزشیابی : قضاوت کردن .
مثال : طرح سئوال در مورد مفهوم کج روی : (( به رفتار هایی که برخلاف عقاید ، ارزش ها و هنجارهای جامعه باشد ، کجروی می گویند . ))
1- سئوال درسطح دانش : به رفتارهایی که برخلاف عقاید ، ارزش ها وهنجارهای جامعه باشد ، .............. می گویند .
2- سئوال درسطح فهمیدن : منظور از کجروی چیست ؟ به طور مختصر شرح دهید .
3- سئوال درسطح به کار بستن : نبستن کمربند ایمنی بیانگر چه رفتاری است ؟
4- سئوال درسطح تجزیه و تحلیل : علل کجروی برخی از افراد جامعه چه می باشد ؟ شرح دهید .
5- سئوال درسطح ترکیب : متنی سه جمله ای در بارۀ کج روی و پیآمد های منفی آن ارایه دهید .
6- سئوال درسطح ارزشیابی : به نظر شما آیا همواره کجروی منفی ارزیابی می شود ؟ شرح دهید .
جدول تقسیم بندی نمرات به سطوح حیطه های شناختی جهت طرح سوالات امتحانی دوره متوسطه نظری در رشته ی علوم اجتماعی :
ردیف |
نام درس | تقسیم نمره بین سطوح مختلف حیطه های شناختی | ||||||
دانش | فهمیدن | کاربرد | تجزیه و تحلیل | ترکیب | ارزشیابی | جمع کل نمرات | ||
1 | مطالعات اجتماعی | 6 | 7 | 3 | 2 | 1 | 1 | 20 |
2 | جامعه شناسی 1 | 6 | 7 | 3 | 2 | 1 | 1 | 20 |
3 | جامعه شناسی 2 | 6 | 7 | 3 | 2 | 1 | 1 | 20 |
4 | علوم اجتماعی سال چهارم | 6 | 7 | 3 | 2 | 1 | 1 | 20 |
شاخص های کمی تحلیل یک آزمون :
1- میانگین
2- میانه
3- نما یا مد
4- ظریب دشواری 100 * تعداد پاسخ های گروه بالا + تعداد پاسخ های گروه پایین
تعداد هر دو گروه
5- ظریب تعیین یا تمیز = تعدادپاسخ های صحیح گروه پایین– تعداد پاسخ های صحیح گروه بالا
تعداد یکی از گروه ها
سوالاتی مناسب هستند که ظریب دشواری آن ها بین 0 تا 0/5 باشد ولی ظریب تمیزآن ها بالاتر از 0/5 باشد .
6- کمک به تحلیل نتایج آزمون توسط خود دانش آموزان برای تشخیص نقاط قوت وضعف خودشان